Misja pracy przedszkola, to określenie kierunku działań i relacji nauczyciel – dziecko – rodzic.

To sposób udzielania odpowiedzi, na pytania:

  • Jak należy pracować z dzieckiem w wieku przedszkolnym ?
  • Jakie podjąć działania wspierające jego rozwój i zapewnienie lepszych szans edukacyjnych ?

Praca z dzieckiem dotyczy odpowiedzialnego organizowania zamierzonej przestrzeni zabawowo – edukacyjnej, w której dziecko  będzie mogło funkcjonować jako:

  • Istota aktywna, autonomiczna, ekspresyjna, pomysłowa, kreatywna, spontaniczna, samodzielna, twórcza, korzystająca z własnej wyobraźni i wrodzonego potencjału.

Efektywny nauczyciel posiada umiejętności, zadaje następujące pytania i poszukuje odpowiedzi ?

1. Umiejętność planowania pracy.

  • Dokąd chcę doprowadzić moje dzieci ?
  • Jak im pokazać świat ?
  • W co je wyposażyć ?

2. Umiejętność dokonania diagnozy pedagogicznej.

  • Jakimi drogami mogą tam dojść nasze dzieci ?
  • Czy będę różnicować „trasy” ze względu na możliwości i preferencje moich dzieci ?

3. Umiejętność rozwijania dziecka.

  • Co powinny moje dzieci po drodze zobaczyć, zwiedzić, doświadczyć, poznać, zrozumieć ?
  • Jakie dzieci powinny zdobyć umiejętności i do czego będą im potrzebne ?

4.Umiejętności właściwej organizacji procesu uczenia się dzieci.

  • Jak zaprowadzę dzieci do wyznaczonego celu, jakie zastosuje metody i formy pracy ?

5.Umiejętności specyficzne i meta umiejętności pracy z innymi ludźmi.

  • Jakie mam predyspozycje, jaką jestem nauczycielką ?
  • Jaką muszę być, aby poprowadzić moje dzieci ?

6.Umiejętność ewaluacji, autorefleksji i samooceny.

  • Po czym poznam, że doszłam tam, gdzie planowałam w kontekście postawionych pytań ?
  • Jaką zachować symetrie między potrzebami teraźniejszymi dziecka w wieku  przedszkolnym,a koniecznymi  do  osiągnięcia w przyszłości czynników sprzyjających prawidłowemu   funkcjonowaniu w otaczającej je rzeczywistości ?
  • W jaki sposób wyposażyć dzieci w umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji ?