Misja pracy przedszkola, to określenie kierunku działań i relacji nauczyciel – dziecko – rodzic.
To sposób udzielania odpowiedzi, na pytania:
- Jak należy pracować z dzieckiem w wieku przedszkolnym ?
- Jakie podjąć działania wspierające jego rozwój i zapewnienie lepszych szans edukacyjnych ?
Praca z dzieckiem dotyczy odpowiedzialnego organizowania zamierzonej przestrzeni zabawowo – edukacyjnej, w której dziecko będzie mogło funkcjonować jako:
- Istota aktywna, autonomiczna, ekspresyjna, pomysłowa, kreatywna, spontaniczna, samodzielna, twórcza, korzystająca z własnej wyobraźni i wrodzonego potencjału.
Efektywny nauczyciel posiada umiejętności, zadaje następujące pytania i poszukuje odpowiedzi ?
1. Umiejętność planowania pracy.
- Dokąd chcę doprowadzić moje dzieci ?
- Jak im pokazać świat ?
- W co je wyposażyć ?
2. Umiejętność dokonania diagnozy pedagogicznej.
- Jakimi drogami mogą tam dojść nasze dzieci ?
- Czy będę różnicować „trasy” ze względu na możliwości i preferencje moich dzieci ?
3. Umiejętność rozwijania dziecka.
- Co powinny moje dzieci po drodze zobaczyć, zwiedzić, doświadczyć, poznać, zrozumieć ?
- Jakie dzieci powinny zdobyć umiejętności i do czego będą im potrzebne ?
4.Umiejętności właściwej organizacji procesu uczenia się dzieci.
- Jak zaprowadzę dzieci do wyznaczonego celu, jakie zastosuje metody i formy pracy ?
5.Umiejętności specyficzne i meta umiejętności pracy z innymi ludźmi.
- Jakie mam predyspozycje, jaką jestem nauczycielką ?
- Jaką muszę być, aby poprowadzić moje dzieci ?
6.Umiejętność ewaluacji, autorefleksji i samooceny.
- Po czym poznam, że doszłam tam, gdzie planowałam w kontekście postawionych pytań ?
- Jaką zachować symetrie między potrzebami teraźniejszymi dziecka w wieku przedszkolnym,a koniecznymi do osiągnięcia w przyszłości czynników sprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu w otaczającej je rzeczywistości ?
- W jaki sposób wyposażyć dzieci w umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji ?